perjantai 9. toukokuuta 2014

Kaksin aina kaunihimpi: MeKaks ja Sinä&Minä

1990-luku oli nuortenlehtien kulta-aikaa. Vuosituhannen vaihteessa julkaistiin turbomegasuosikkeja ja markkinoille tuli uusi Mix-lehti, mutta samaa lukijakuntaa havittelivat varmasti myös hieman erityyliset MeKaks ja Sinä&Minä.

MeKaks, 5/1999 sekä 12/2000.


MeKaks-lehden sisältöön kuuluivat etupäässä novellit, testit, muotijutut, julkkisjutut sekä esimerkiksi vinkkisivut uusista markkinoille tulleista tuotteista vaikkapa kauneudenhoidon saralla. Lisäksi lehdessä oli julisteita ja postereita.


Alla pieni otos yhdestä novellista MeKaks-lehdestä. Ne olivat itselleni lehden parasta antia, olenhan oikeastaan aina tykännyt lukea paljon. Ne olivat kovin samasta maailmasta kuin vaikkapa Tuija Lehtisen nuortenromaanit, joista myös varhaisteini-iässä pidin todella paljon. Novellit olivat rakkausjuttuja, jotka onneksi päättyivät aina onnellisesti.



Sinä&Minä 11/1995.
Kuva: Wikipedia.

Samantyyppinen lehti oli myös Sinä&Minä. Itselläni tosin taitaa olla lähinnä muistoja vain tuosta MeKahdesta, mutta jotenkin miellän Sinä&Minän samantyyppiseksi lehdeksi. Olenko oikeassa vai väärässä?

Huomasinpa tuossa, että Sinä&Minällä on edelleen omat nettisivut. Ja mikä vähintäänkin menneisiin aikoihin viittava ulkoasu! Tuo saitti löytyy osoitteesta www.sinamina.fi, ja sieltä löytyy esimerkiksi novelleja, kirjekamuja ja "kundi vastaa" -palsta. Ja CHAT! Tavallaan ihan kiva sivusto vaikkapa ihmiselle, joka etsii itselleen uusia kavereita, ja lisäksi siellä julkaistaan nuorten itsensä kirjoittamia runoja ja novelleja.

Muistatteko te näitä tytöille suunnattuja nuortenlehtiä?

2 kommenttia:

  1. Oooh! Kumpaakin lehteä olen lukenut ja mulle tuli kotiin aika pitkäänkin tuo Mekaks. Myös Gloriaa ja sen sisarlehteä tuli ahmittua. Olivat parasta mitä muistan mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin todella.. vaatimattomia lehtiä. Tuli muistoja ... ja tuo novellin pätkä! Muistan sen kuin eilisen ja muistelen silloin tällöinkin tuota ja monta muuta tarinaa mitkä niistä lehdistä luin. :D Voi muistoja.

    VastaaPoista
  2. Ehkä juuri se vaatimattomuus oli niissä oikeastaan se hyvä juttu, kun nyt ajattelee :). Mulle tuli ensin Mekaks ja sitten vähän pitempään Sin&Minä, josta lehtenä pidin noista kahdesta enemmän. Sinä&Minä oli pienempi ja paksumpi kooltaan, jotenkin kivempi lukea. Novellit olivat tietysti ihania ja ehdottomasti kummankin lehden parasta antia. Olihan niissä myös samanlaisia hassuja kysymys- ja treffipalstoja kuin muissakin lehdissä tuohon aikaan. Osa tarinoista päättyi kyllä vähemmän onnellisesti ja novellit käsittelivät rankkojakin aiheita, syömishäiriöitä, masennusta, yksinäisyyttä, koulukiusaamista, vanhempien eroa. Muistaakseni jopa huumeidenkäytöstä oli juttuja silloin tällöin. Novelleissa myös menetettiin rakkaita. Tietysti kaikki teemat olivat sellaisia, joista nuoret saivat varmasti vertaistukea kohdatessaan samankaltaisia ongelmia, jos nyt näin aikuisiällä asiaa vakavasti ajattelen :P. Kesällä ja muistaakseni joskus talvellakin Sinä&Minä julkaisi pieniä novellikirjoja lomalukemiseksi. Niistä tykkäsin myös kovasti!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, muru! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.